Karjalan matka 2011

MUISTELOJA SUKUSEURAN KARJALAN MATKALTA 19.6. – 22.6.2011

Sunnuntai-aamuna klo 4.30 lähdettiin matkaan Porista. Kuljettajamme oli Ari Mattila Kangasalta ja matkanjohtajana Kekin Harri. Väkeä nousi kyytiin matkan varrelta useammasta paikasta, viimeiset Imatran liepeiltä. Yhteensä meitä oli 37 henkeä. Ennen Niiralaa vielä söimme ja sen jälkeen rajanylitykseen. Siinä olikin pieniä ongelmia yhden henkilön passin kanssa, (venäläiseen tapaan mikään ei toimi, mutta kaikki onnistuu) tunnin odottelun jälkeen pääsimme Jänismäen kaupalle ostoksille. Sortavalassa olimme illalla ja kiertoajelun jälkeen majoituimme Kaunis-hotelliin. Oli tasokas hotelli ja ruoat maistuvia.
Aamulla lähdimme sateisessa säässä ajamaan kohti Jaakkimaa ja Lahdenpohjaa. Kurkijoella pysähdyimme kirkon raunioille ja joku kävi paikallisesta kaupasta ostamassa mm. kumisaappaat. Jatkoimme matkaa Hiitolaan, sään jo poutaantuessa. Osa porukasta lähti kapuamaan Linnavuorelle, josta oli hyvät näkymät Asemakylään. Kuljettaja keitteli meille kahvia ja Harri oli varannut eväitä, jotka maistuivatkin aseman kupeessa pihalla tosi hyvältä. Osa lähti, saatuaan taksin, käymään ”kotikonnuillaan” ja bussista osa jäi suvun kantapaikan kohdalla pois Tiuralassa. Loput menivät bussin mukana Uitonsalmeen/Kilpolansaareen, sieltä tehtiin saunavastat iltaa varten. Palattiin vielä Hiitolan asemalle, josta saatiin loput matkalaiset kyytiin.
Poikkesimme vielä Hiitolan kirkon muistomerkillä, jonne laskettiin kukkaset ja lauloimme suvivirren. Ajoimme Käkisalmen kautta Pyhäjärvelle Musakan Antin majoitukseen ja täysihoitoon. Ruoka maistui ja saunottiin ja uitiin Pyhäjärvessä. Iltamyöhään istuttiin, laulettiin karaokea ja jutusteltiin.
Seuraavana aamuna lähdimme Antin opastuksella Konevitsan luostarisaarelle laivalla. Siellä oli meneillään restaurointityöt ja suomalaisia oli siellä talkootyössä. Kolme munkkiopiskelijaa antoi meille hienon lauluesityksen tyhjässä kirkkosalissa ja kiertelimme saaren tsasounissa.
Konevitsasta tulon jälkeen ajoimme vielä Käkisalmeen ja kävimme tutustumassa linnaan ja kaupunkiin muutenkin. Osa lähti vielä taksilla käymään oman sukunsa kotimaisemissa Hiitolassa. Illalla saunoimme ja söimme Musakassa. Seuraavana aamuna lähdimme kohti Viipuria. Siellä oli varattu Pyöreän Tornin ravintolaan täydellinen lounas ja ohjelmana saimme kuulla kahden venäläisen naismuusikon soitantaa. Ostoksia teimme vielä kauppahallissa ja pellavakaupassa.
Kiitokset kuuluvat Harrille hyvistä järjestelyistä ja myös kuljettajalle, jolla oli vahva Karjala-tuntemus kaikista matkamme varrella olevista kaupungeista ja kylistä.
Yksi mukana ollut Kekkiläinen (Raija Peiponen)